Vragen en antwoorden

Kan ik zelf de as in een urn doen:

Ja, de handeling is eenvoudig en de sluiting van Monum urnen is makkelijk in gebruik. Je hebt geen lijm of kit nodig en standaard wordt een set katoenen handschoenen meegeleverd. Dat is prettig voor bij de handeling zelf en voorkomt contactvlekken op het rvs. Verder zit er een korte handleiding bij met instructies en tips. De handleiding is ook te lezen op deze site.

Wanneer krijg ik de as ter beschikking.

De wettelijke bewaartermijn is 1 maand. Daarna mag het crematorium de as overdragen aan de nabestaanden. Formeel is dat aan degene die getekend heeft voor het bewijs van overlijden in het bevolkingsregister.

Het crematorium stuurt een bericht als de as kan worden overgedragen, meestal wordt daarbij aangegeven dat de bewaartermijn verlengd kan worden en of daar kosten aan verbonden zijn.

Heeft een Monum urn speciaal onderhoud nodig:

Nee, Monum urnen hebben geen specifieke behandeling nodig ter bescherming van of tegen b.v. weersinvloeden, zonlicht of (lucht-)vervuiling. Wel zijn er per soort voorwaarden aan de plaatsing (binnen – buiten) en aanwijzingen voor het gewone dagelijkse onderhoud. Zie voor deze informatie de productinformatie. Of de algemene gebruiksaanwijzing, te vinden onder onderhoud op deze site

Kan ik een persoonlijk advies krijgen?

Een urn bestellen doe je niet dagelijks, neem de tijd, oriënteer je uitgebreid en bezoek een paar keer de site voordat je gaat bestellen. Als je vragen hebt of er niet zeker van bent welke urn voor jouw wensen het meest geschikt is neem dan gerust contact op voor een persoonlijk advies.

Wat is personifiëren?

Letterlijk betekent het woord personifiëren; als een persoon voorstellen. In die zin is het personifiëren van een urn door middel van tekst en data de identiteit overbrengen van de overledene op de urn.

De deksels van Monum urnen zijn én sluiting én drager voor de identiteit en zo een persoonlijk platform voor herkenning, verbondenheid, boodschap of groet. Voor jezelf en voor anderen.

Wel of niet personifiëren

Strikt genomen hoeft er op een urn geen naam of tekst te staan wanneer je deze in huis of op eigen terrein plaatst. Als je het crematie-steentje* in de urn doet is dat voldoende. Wanneer een urn in de openbare ruimte gesitueerd wordt, bijvoorbeeld in een urnenmuur of op een urnenveld dan moet het crematienummer en plaats aan de buitenkant zichtbaar zijn. Toevoegen van naam of tekst is dus niet verplicht maar een algemeen gebruik op basis van persoonlijke voorkeur.

Waarom vervalt het 14 dagen retourrecht voor Monum urnen?

Hier zijn meerdere redenen voor: Een Monum urn wordt custom made, dus volgens specifieke persoonlijke wensen, voor jou samengesteld en afgewerkt. Deze urn komt dus niet zomaar uit het ‘schap’ of kan daar weer aan toegevoegd worden als voorraad. Ook vanwege het ethisch hygiënisch aspect nemen wij geen urnen terug.

Heeft Monum een klachtenprocedure?

Monum heeft een klachtenprocedure. Klachten worden uitsluitend in behandeling genomen wanneer deze schriftelijk of per email ingediend worden. Monum reageert en start de behandeling van de klacht zo snel mogelijk op en uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst.

Zijn Monum urnen lichtecht?

Urn S’tone en Urn T’errazzo zijn UV-licht bestendig. Alle gebruikte mineralen en pigmenten zijn kleurstabiel en ook het RVS zal geen verandering ondervinden door zonlicht. Niet door zonlicht maar in contact met de buitenlucht wordt het wit van de witte urnen iets minder hard. In de  regel wordt dit gewaardeerd omdat dit goed aansluit op de omgeving.

Urn B’amboo zal z’n natuurlijke tekening behouden. Wel kan de kleur wat warmer van toon worden door de natuurlijke verandering in het bamboe zelf. Vergelijk dit met het verkleuren van hout, dit proces heeft geen enkele invloed op de stevigheid of constructie van de urn.

Wordt ik op de hoogte gehouden van het verloop van mijn bestelling?

Ja, als we je bestelling hebben ontvangen sturen we een bevestiging met de beschrijving van de levering, zoals: type urn, kleur, formaat, wel/niet personifiëren, verwachte levertijd, afleveradres, kosten en condities.

Heb je gekozen voor het personifiëren van de urn dan krijg je per email voorbeelden toegestuurd met het verzoek daaruit een keuze te maken en de gegevens in te vullen. Hiermee maken we een voorstel en sturen je deze retour ter controle en goedkeuring.

Wanneer alle onderdelen gereed zijn en je urn samengesteld kan worden ontvang je bericht.

Je krijgt  een foto van de gepersonifieerde deksel*, met het verzoek deze goed te controleren (*indien van toepassing). Klopt het, dan pas gaan we de urn definitief samenstellen, controleren, verpakken en verzenden. Zodra het pakket bij de vervoerder is krijg je bericht met informatie over de leverdatum en tijd.

Van de vervoerder krijgen we een melding als het pakket overhandigd is maar je mag natuurlijk ook zelf reageren als het in goede orde is aangekomen en je tevreden bent. We hopen oprecht dat de urn voldoet aan je verwachtingen en bijdraagt aan het verwerken van het verlies en een vertrouwde plaats krijgt in je leven.

Krijg ik van Monum nieuwsbrieven e.d?

Monum zal geen nieuwsbrieven sturen of daar toestemming voor vragen, geen klanttevredenheidsonderzoeken laten uitvoeren of vragen om reviews. Natuurlijk staan we open voor reacties en zullen vragen beantwoorden en opmerkingen ter harte nemen als je die aan ons richt.

Zijn de op de site getoonde urnen gevuld met as?

Nee, alle urnen zijn leeg en eventuele namen op de deksels hebben geen relatie tot echte personen. Om privacy redenen zal Monum geen echte gepersonifieerde urnen afbeelden.

Zijn de persoonsnamen op de deksels en de voorbeelden daarvan van echte mensen (geweest)?

Nee, alle namen zijn bedacht en specifiek bedoelt als voorbeeld. Om privacy redenen zal Monum geen echte gepersonifieerde urnen of namen afbeelden. Iedere overeenkomst met bestaande personen berust op toeval.